זה התחיל כמו טיפול חדשני לסוכרת: מולקולה שמשפיעה על הורמון האינסולין הביאה לשיפור דרמטי במצבם של החולים. לפתע החלו דיווחים גם על ירידה מהירה ומשמעותית במשקלם של המטופלים, מה שהוביל לפריצת דרך בתחום הזריקות להרזיה. לאחרונה הכניסו הקופות את הזריקות להחזרי ה"מושלם", ומאות ישראלים ביקשו מרשם בחודשים האחרונים.
קראו עוד:
אז מהן אותן זריקות חדשניות, סקסנדה ואוזמפיק, איך הן פועלות, מהם תופעות הלוואי והסיכונים, למי זה מתאים, כמה זה עולה ואיך תקבלו מרשם? קבלו את כל הפרטים.
4 צפייה בגלריה
שומן בטני שומן סקיני פט
שומן בטני שומן סקיני פט
אף תכשיר אינו תרופת קסם לטיפול בהרזיה. מומלץ שהטיפול ילווה גם בתפריט תזונתי מתאים
(ShutterStock)

מהן הזריקות החדשניות להרזיה הקיימות בישראל?

בישראל מאושרת התרופה סקסנדה לטיפול בעודף משקל. תרופה נוספת, אוזמפיק, מאושרת לטיפול בחולי סוכרת, אבל עדיין לא מאושרת לטיפול בהשמנת יתר. לצורך מרשם לאוזמפיק יש צורך במרשם רופא ובטופס 29 ג' (אישור שימוש חריג בתרופה).

מה ההבדל בין שתי התרופות?

אוזמפיק היא תרופה חדשנית יותר, ולפי מחקרים, אפקטיבית יותר לירידה במשקל. המטופלים בסקסנדה ירדו בכ-5% ממשקלם במהלך ארבעת החודשים הראשונים לטיפול, ובכ-11% לאחר שנה של טיפול, ואילו המטופלים באוזמפיק הורידו עד 20% לאחר שנה של טיפול. עם זאת, המינון שקיבלו המטופלים באוזמפיק במסגרת המחקר היה גבוה: 2.4 מיליגרם - מינון שעדיין לא קיים בישראל.



איך פועלות התרופות?

מדובר בתרופות מקבוצה שמחקה את ההורמון GLP1, המיוצר ומופרש מתאי המעיים אל הדם. הייצור וההפרשה מתבצעים בגוף בתגובה למזון המגיע למערכת העיכול.
המולקולה GLP1 פועלת באופן רב-מערכתי, ובאופן דומה לכך, גם התרופה הדומה לה. התרופה מעלה את הפרשת האינסולין מהלבלב לפי רמת הגלוקוז בדם. פעילות זו מתאפשרת רק בנוכחות גלוקוז: כשרמות הגלוקוז בדם יורדות, הפרשת האינסולין מהלבלב יורדת, ואילו כשרמות הגלוקוז בדם עולות, ההפרשה עולה.
התרופה פועלת במנגנון נוסף, שבו היא מקטינה את הפרשתו של ההורמון גלוקגון, המגביר את ייצור הגלוקוז ושחרורו לדם מהמחסנים בכבד. הורמון זה בדרך כלל פועל בגוף כשרמות הגלוקוז יורדות, והגוף מגן על עצמו בכך שהוא משחרר את הגלוקוז מהכבד אל הדם.
המטופלים בסקסנדה ירדו בכ-5% ממשקלם במהלך ארבעת החודשים הראשונים לטיפול, ובכ-11% לאחר שנה של טיפול, ואילו המטופלים באוזמפיק הורידו עד 20% לאחר שנה של טיפול
במנגנון שלישי, שמוביל לירידה המסיבית במשקל, התרופה מאטה את התרוקנות הקיבה ומביאה לדיכוי התיאבון ולעלייה בתחושת השובע באמצעות השפעה על מרכז הרעב במוח. כך היא מפחיתה גם את הכמיהה למזונות עתירי שומן.

בתוך כמה זמן משפיעה התרופה?

הזריקה מגיעה מאזור ההזרקה (לרוב באזור הבטן) למחזור הדם ומתחילה להשפיע בתוך יום עד שלושה ימים מרגע ההזרקה. התרופות ניתנות בזריקה תת-עורי: סקסנדה פעם ביום, אוזמפיק פעם בשבוע. הטיפול מתחיל במינון נמוך שמועלה בהדרגה בשל תופעות הלוואי שנגרמות בתחילת הטיפול וקשורות למערכת העיכול - בעיקר שלשולים, גזים, בחילות ואי-נוחות בבטן. חלק מהמשתמשים מדווחים על רתיעה ממזונות מסוימים, בעיקר עתירי שומן ומלוחים, וכמיהה למזון מתוק.
4 צפייה בגלריה
אוזמפיק
אוזמפיק
אוזמפיק. מותרת בישראל לטיפול בסוכרת, ומי שרוצה להשתמש בה להרזיה צריך לרכוש אותה באופן פרטי, עם מרשם רופא וטופס 29 ג'

מדוע התרופה גורמת לתופעות לוואי במערכת העיכול?

תופעות כמו שלשולים וגזים יכולות להיות קשורות להשפעה על התנועתיות של מערכת העיכול. התופעות חולפות בדרך כלל לאחר חודשי הטיפול הראשונים.

כיצד ניתן להקל על תופעות הלוואי בתחילת הטיפול?

מומלץ לאכול ארוחות קטנות יותר בתדירות גבוהה יותר ובאיטיות, לשתות הרבה מים, להימנע ממזונות מתובלים, מטוגנים או מתוקים מדי ולהימנע מאכילה ליד ריחות בישול חזקים.

אלו בדיקות צריך לבצע בזמן נטילת התרופות?

חולי סוכרת צריכים להמשיך לבצע את הבדיקות התקופתיות השגרתיות. למטופלים הסובלים מהשמנת יתר אין הנחיות מסוימות, מלבד המשך מעקב של רופא המשפחה.

איך מזריקים את התרופות?

סקסנדה ואוזמפיק משווקות בצורת עט שעליו מורכבת מחט חד-פעמית דקה. ההזרקה היא פשוטה, לאזור הבטני, אינה מורגשת ואינה גורמת לכאב.

כמה זמן צריך ליטול את הזריקות?

אין מגבלה על משך הזמן, וזה תלוי במשקל היעד הרצוי. ניתן להפסיק את הטיפול בתרופה תוך התייעצות עם הרופא המטפל ולחזור לפי הצורך.

האם צריך לשנות את התפריט התזונתי?

אף תכשיר אינו תרופת קסם לטיפול בהרזיה. מומלץ שהטיפול ילווה גם בתפריט תזונתי מתאים. עם זאת, באמצעות התרופות החדשות תהליך ההרזיה עשוי להיות קל יותר בשל תחושת השובע המשמעותית.

האם מותר להמשיך לעשות ספורט?

אין מניעה לשלב פעילות גופנית במהלך הטיפול, והדבר אף מומלץ בדרך כלל, אבל כדאי להתייעץ בנושא עם הרופא המטפל.
4 צפייה בגלריה
סקסנדה
סקסנדה
סקסנדה. מאושרת לטיפול בהשמנת יתר, ולאחרונה הוכנסה בהנחה למסלולי "מושלם" של קופות החולים, בהנחות

מאיזה גיל מותר להשתמש בתרופות?

התרופות מיועדות למבוגרים מגיל 18 ומעלה. אין מגבלת טיפול בקשישים, אבל המידע לגבי מטופלים בני 75 ומעלה הוא מצומצם.

האם הטיפול מותר רק ממשקל מסוים?

סקסנדה מאושרת לטיפול ב-BMI מעל 30 או מעל 27 עם מחלות נלוות. מאחר שאוזמפיק מותרת לשימוש רק באופן חריג, אין הגבלה על הטיפול. יעילות התרופות אינה מושפעת מגיל, ממין, מגזע, ממוצא או מהתפקוד הכלייתי (המשמעותי אצל חולי סוכרת).

מי אינו מתאים לטיפול?

הטיפול ניתן רק תחת מרשם ומעקב הרופא המטפל. אין להשתמש בתרופות אם יש רגישות לאחד המרכיבים בתרופה. הטיפול גם אסור במהלך היריון והנקה ובמצבים רפואיים מסוימים כמו אי-ספיקת כליות.

איך משיגים מרשם?

סקסנדה מאושרת לטיפול בהשמנת יתר, ולאחרונה הוכנסה בהנחה למסלולי "מושלם" של קופות החולים, בהנחות. אוזמפיק מותרת בישראל לטיפול בסוכרת, ומי שרוצה להשתמש בה להרזיה צריך לרכוש אותה באופן פרטי, עם מרשם רופא וטופס 29 ג'. כל רופא בישראל רשאי לנפק את התרופות על פי שיקול דעתו. הרופאים המנוסים ביותר בתחום הזה הם אנדוקרינולוגים, הרגילים לרשום את התרופות לחולי סוכרת.

כמה זה יעלה לכם?

קופסה של אוזמפיק 1 מ"ג לחודש טיפול עולה 453 שקל. קופסה של סקסנדה 3 מ"ג לחודש טיפול עולה 1,103 שקל. דרך ה"מושלמים" של הקופות - בהנחה של 50%.